بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب و از خانواده ویتامین های گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H می شناسند. شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین میتواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایه ای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخنهاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تامین می کند. از این رو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان میدهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژه ای برای همه بدن دارد. درواقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف شده به انرژی را امکان پذیر میکند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخنها و چشمهای سالم دارد.

بیوتین جزو ویتامینهای محلول در آب و از خانواده ویتامین های گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H می شناسند. شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین میتواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایه ای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخنهاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تامین می کند. از این رو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان میدهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژه ای برای همه بدن دارد. درواقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف شده به انرژی را امکان پذیر میکند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخنها و چشمهای سالم دارد.

 

کاهش ریزش مو


محققان به این نتیجه رسیده اند که کمبود بیوتین می تواند به نازک شدن، شکنندگی و دوشاخه شدن موها و همچنین ریزش آنها منجر شود. با توجه به اینکه بیوتین در گروه ویتامینهای B قرار دارد، به حفظ سلامت موها کمک میکند. این درحالی است که اگر موها سلامت مطلوبی نداشته نباشند، به راحتی حالت شکننده پیدا می کنند و بیشتر از میزان عادی می ریزند. بعضی خانمها در دوران بارداری یا پس از زایمان با ریزش موها مواجه می شوند، اما نمی دانند بیوتین می تواند به کاهش این نوع ریزش مو کمک کند.

تقویت موها


دانشمندان اثربخشی قابل توجه بیوتین بر تقویت مو ها را تایید کرده اند. درواقع، دریافت بیوتین از طریق مکملها یا حتی استفاده از محصولات بهداشت و مراقبت مو حاوی بیوتین میتواند به از بین بردن خشکی موها کمک کند. توجه داشته باشید وقتی فولیکولهای موها به واسطه پوسته های سر مسدود میشوند، روند رشد موها نیز مختل میشود. بنابراین، مطمئن شدن از اینکه پوست سرتان از سلامت لازم برخوردار است، واقعا برای سلامت موهایتان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینها، بیوتین به افزایش حجم موها نیز کمک میکند.

کمک به رشد موها


بیوتین، مکمل فوق العاده قدرتمندی است که میتواند کمبود ویتامین های B را جبران کند و امروزه در مکمل های مختلفی با هدف کمک رسانی به رشد بهتر و کاملتر موها مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج مطالعات علمی نشان داده اند دریافت بیوتین مورد نیاز بدن کنار ویتامین های ضروری دیگر، کیفیت رشد موها را واقعا بالاتر میبرد زیرا سلامت فولیکول های مو، سلامت پوست سر و سلامت سلولهای مو را تقویت میکند.